Bästa filmerna på Netflix baserade på böcker

Filmer Baserade På Böcker
by Lasse/ on 30 Jun 2017

Bästa filmerna på Netflix baserade på böcker

Sommaren är här vilket innebär mycket tid för att slappna av. Vad är bättre än att sitta i hammocken eller ligga på stranden med en riktig bladvändare. Ingenting egentligen! Men att läsa en bok är svårt att göra i grupp och när vännerna kommer på besök kan det vara skönt att slappna framför Netflix. Vi på biblioteksrelaterat.se ger dig därför lite förslag på filmer baserade på böcker på Netflix.

Forrest Gump

Romanen är skriven av amerikanska författaren Winston Groom år 1986. Åtta år senare släpptes filmversionen som vann hela 6 Academy Awards där bland annat huvudrollsinnehavaren Tom Hanks vann Best Actor. Filmen ansågs sig bli en succé för den verkligen speglade USA:s historia. Filmen handlar om en väldigt enkel men ganska korkad man som heter Forrest Gump. Han menar dock väl och springer sig igenom barndomen med sin bästa och enda vän Jenny. Han mamma lär honom om livet och inspirerar honom att ta sin egen väg. Forrest går med i armén i Vietnam, inspirerar folk att börja jogga, skriver låtar och får träffa presidenten flertalet gånger. Detta påverkar honom ingenting då alla tankar ligger på hans barndomskärlek Jenny.

Jurassic Park

1990 skrev Michael Crichton Jurassic Park. Boken blev en succé men fick inte i närheten den uppmärksamhet som filmen fick. År 1993 släpptes Steven Spielbergs kassa succé. Den handlar om en nöjespark som under en förtur drabbas av ett strömavbrott som tillåter klonade dinosaurier löpa amok. Filmen vann 3 Academy Awards och har idag nått kultstatus.

Exorcisten

Denna gastkramande bok skrevs av William Peter Blatty år 1971. Två år senare släpptes filmen som satte skräck i hushållen. Exorcisten är den skräckfilm som spelas mest på Netflix. Detta trots att det är 44 år sedan filmen släpptes. Filmen är väldigt läskig och mörk och kröp verkligen under skinnet på tittarna. Se till att skaffa en passande ljussättning för att få ut maximalt av filmupplevelsen som vann två Academy Awards.

Silver Linings Playbook

David O. Russel skrev år 2008 Silver Linings Playbook. 2012 släpptes filmen där Bradley Cooper har huvudrollen. Den före detta läraren har precis blivit släppt från ett institut där han flyttar in med sina föräldrar för att försöka återförenas med sin exfru. Det blir mer komplicerat när han träffar Tiffany, en mystisk tjej med egna problem. Silver Linings Playbook kammade hem 1 Academy Award.

No Country for Old men

För 12 år sedan släppte författaren Cormac McCarthy boken No Country For Old Men. Boken blev stor succé och redan två år efter gjordes filmen med de kända bröderna Joel and Ethan Coen som regissörer. I filmen bryter våld och kaos ut efter att en jägare hamnar i en drogaffär som går fel och slutar upp med två miljoner dollar i kontanter nära Rio Grande. Istället för att anmäla det behåller han pengarna för sig själv. Detta innebär att en psykopatisk mördare börjar jaga honom. Filmen blev en jättesuccé och kammade hem fyra Academy Awards.