Biblioteken du inte får missa

Bibliotek
by Lasse/ on 03 Apr 2016

Biblioteken du inte får missa

Är du en riktig bokslukare som verkligen uppskattar att slå dig ned med en spännande bok i ett mysigt bibliotek? Då har du verkligen kommit rätt! Det finns några bibliotek man som bokälskare definitivt inte får missa. I den här artikeln kommer vi att lista några bibliotek som är väl värda ett besök.

Parliament Hill, Ottawa

Detta fantastiskt vackra bibliotek ligger beläget högt upp på en kulle med utsikt över hela staden Ottawa. Som namnet antyder är detta inte bara ett bibliotek utan även tillhåll för landets politiska elit. Det är här senaten och underhuset finns, men det är också här parlamentsledamöterna är bosatta. Det som kännetecknar denna mäktiga byggnad är dess kupolliknande form och unika inredning. I huvudbiblioteket gör landets historia sig påmind, vilket visar sig på den vackra skulptur av drottning Viktoria som står uppställd.

Monastery of San Francisco, Lima

I Sydamerika finns det mängder av speciella bibliotek att besöka, men den kanske mest berömda av dem alla finns att beskåda i Perus huvudstad Lima och heter Monastery of San Francisco. Detta är egentligen en kyrka och ett kloster men det finns även ett stort bibliotek. Byggnaden härstammar från 1600-talet och utsågs till världsarv av UNESCO i början på 1990-talet. Det som sticker ut med detta bibliotek är inte bara byggnadernas häftiga tempel, utan framför allt kanske det unika utbud av böcker som finns att tillgå. I det här biblioteket hittar du historiska böcker från tidigt 1400-tal och framåt som inte går att få tag på någon annanstans.

Klementium, Prag

Nationalbiblioteket Klementium i Prag anses av många vara världens vackraste bibliotek, och vi håller helt klart med! Biblioteket ligger vid Karlsbron, som är ett känt turistmål, men vad många turister tycks missa är denna fantastiska byggnad. Och det är kanske inte så svårt att förstå varför, för det är faktiskt inte helt lätt att se biblioteket. Oavsett vilket är detta ett bibliotek man verkligen inte får missa. Inte nog med att det är makalöst vackert, här finns även miljontals unika titlar – några till och med skrivna på 1000-talet. Klementium är utan tvekan ett bibliotek du ska ha med på din bucket list.