Bokrecension: Främlingen

post thumb
Bokrecension
by Lasse/ on 27 Oct 2016

Bokrecension: Främlingen

Jag har i något år nu tänkt att jag ska läsa Diane Gabaldons bokserie om Outlander, översatt till svenska Främlingen, men det har bara aldrigt riktigt blivit av. Alltid har en annan bok eller bokserie prioriterats och Främlingen har fått ligga orörd kvar i bokhyllan. Däremot, när jag häromhelgen satt på netflix, skrollade jag förbi tv-serien Outlander och min nyfikenhet växte markant. När helgen sedan passerat var jag helt tagen. Jag hade alltså slukat hela första säsongen! Det må jag säga, jag var fast! I den stunden bestämde jag mig för att damma av mitt orörda exemplar av Främlingen och se om boken kunde levera samma underbara känsla som tv-serien, och med gott samvete kan jag meddela er att det kan den verkligen!

Recension av Främlingen

Främlingen är en episk kärlekssaga och första delen av åtta i Diana Gabaldons serie Outlander. I boken får man följa hjältinan Claire Randall på ett ofantligt äventyr i en tid 200 år före sin egen, om hennes plats som främling i en oförsonadtid. Boken tar din början år 1945. Andra världskriget hade just nått sitt slut. Claire Randall återförenas med sin man Frank Randall och tillsammans åker de till de skotska högländerna för att hitta varandra på nytt efter att ha varit åtskilda under den långa krigstiden. Under en utflykt till den keltiska häxringen Craigh na Dun bevittnar paret en häxcermoni som kommer förändra Claires liv föralltid. Efter att ha hemsökts av magiska krafter tar hon sig ensam en dag till stenplasten och där sker något mycket besynnerligt. När Claire träder in i stenringen faller hon som offer för dess magiska krafter och dras in i en stenklyfta. När hon plötsligt vaknar upp befinner hon sig i ett krigshärjat Skottland. Året är 1743, de skotska klanerna kämpar tappert i det förödande frihetskrig mot den engelska kungamakten. Claires oväntade tidsresa ställer henne inför hennes livs stösta utmaning när hon tillfånga tas av klanen MacKenzie. Det är här Claire möter den unga Jamie Fraser och en passion, som Claires aldrig känt tidigare växer mellan dem. Med stor förvirring och till sin förtvivlan tvingas Claire ta ställning till vad som är rätt och vad som är fel, om hon ska stanna hos Jamie eller finna en väg tillbaka till sin egentid, till sin man Frank.

Första meningen: ”Vid första anblick var det ingen trolig plats för försvinnanden.”

Främlingen är en historisk kärleksroman. En kärlekssaga när den är som bäst och det är sällan en lugn stund i boken. För dig som gillar kärlek och historia, eller kanske till och med fantasiromaner kan denna bokserie absolut vara något för dig. Personligen är jag en hopplösromantiker och ansåg att boken förgyllde mina kvällar i soffan.

bokus.com hittar du hela Outlanderserien för ett bra pris och med snabb och smidig leverans. För er som hellre föredrar att lyssna på boken, kanske på väg till jobbet eller ute på promenaden finns den även tillgänglig på Storytel.

Så kryp upp i soffan och njuta av denna episka kärlekssaga!