Bokrecension: Här ligger jag och blöder

post thumb
Bokrecension
by Lasse/ on 16 Jul 2016

Bokrecension: Här ligger jag och blöder

Här kommer vår allra första bokrecension och vi har precis läst ut boken ”Här ligger jag och blöder” av Jenny Jägerfeld.

Handling:

Boken ”Här ligger jag och blöder” är en sorg komik där Jenny Jägerfeld skriver om sjuttonåriga Maja som under en skulpturlektion i skolan lyckas såga av sig sin toppen av sin tumme. Med noggranna detaljer och humoristiska inslag förvandlas boken till en stark karaktär för barn och ungdomar som inte alltid passar in i normen. Folk och människor omkring henne börjar nämligen tro att hon har sågat av toppen av sin tumme med flit och detta grundas i tron om att Maja har ett självskadebeteende då hon är tystlåten och klär sig i svart.

När Maja ska spendera helgen hos hennes mamma, som bor i staden Norsborg, har hon försvunnit och i desperata försök att hitta modern letar hon hos närmaste granne som just den kvällen har fest. På den här festen träffar Maja en kille vid namn Justin som hon bli obotligt förälskad i. Den här förälskelsen blandas med den gnagande spänningen om hennes mammas försvinnande som hon finner ledtrådar för genom hennes pappas mejl och Facebook.

Första mening

”Klockan var kvart i ett torsdagen den tolfte april, dagen för den internationellt inbillade olycksdagen, och jag hade just sågat av den yttersta toppen av min vänstertumme med en elektrisk sticksåg.”

Bedömning:

Boken för dig som vill känna igen dig, skratta och gråta. Det är en vansinnigt rolig bok med en mycket sorglig historia som passar perfekt för unga och äldre. Jenny Jägerfelds författning är träffsäker, trovärdig och modern med nutidens begrepp och unika detaljer. Det är väldigt tydligt varför boken har blivit en vinnare av Augustpriset, Stora Läsarpriset 2010 och nominerad till Slagbellan.

Sagt om boken:

”En originell blandning av kärlekshistoria, splatter, fars, poesi och psykologisk thriller. En ovanlig bladvändare som jag redan saknar när jag kommer till det förlösande slutet.” – Gunilla Brodrej, Expressen

Betyg från Biblioteksrelaterat: 9/10

Info:

Författare: Jenny Jägerfeld Orginaltitel: Här ligger jag och blöder Format: Pocket Sidor: 256 s. Utgivningsår: Maj 2011 Kategori: Roman 15+ Övrig information : Finns även som e-bok