Nobelpriset i litteratur det eviga tjatet om Bob Dylan

Nobelpriset I Litteratur
by Lasse/ on 09 Dec 2016

Nobelpriset i litteratur det eviga tjatet om Bob Dylan

Som bekant utsågs Bob Dylan som vinnare av Nobelpriset i litteratur 2016. Som väntat var det många åsikter som ventilerades i media och social media. Kort och gott finns det väl två läger när det kommer till denna punkt. Jag tillhör kanske den gammalmodige när de kommer till årets vinnare. Jag anser att Bob Dylan är en musiker och en låtskrivare. En musiker skriver inte litterära verk enligt min mening. Dock kan jag någonstans ändå köpa nominering eftersom många av Bob Dyalns texter har en poesi i sig och Tomas Tranströmer vann ju bekant Nobelpriset i litteratur 2011 och han är ju inte heller författare i den bemärkelsen utan han är poet.

Om det är rätt att ge Bob Dylan priset går det självklart att sia om, jag har min åsikt och andra har sin åsikt. Grundstenen i denna diskussion handlar om hur man ser på litteratur och vad litteratur är. Samhället kanske har utvecklas till att se musik som litteratur? Sådan fall har jag fastna kvar i dåtiden och kommer vara girning nog och fortsätta sitta fast där men jag kan nog vara så stor som människa och acceptera att Bob Dylan har fått priset.

Däremot det som har hänt sedan Bob Dylan vann priset tycker jag inte om. Återigen så anses man som en bakåtsträvande man av sina medmänniskor, men Bob Dylan eller rättare sagt media har lyckas göra Bob Dylan större än själva Nobelpriset, större en Alfred Nobel. Det väcker en irritation när man man varje morgon hör rapporter om att Bob Dyaln inte kommer dyka upp för att ta emot sitt pris, Bob Dylan har inte lagt upp på sin hemsida att han har vunnit Nobelpriset i litteratur men har däremot lagt upp på sin hemsida att han har blivit nominerad för två Grammys. Detta visar ju också vikten i att ge en muskier detta pris, Bob himself anser att Grammys är mer värdefullt, vilket egentligen inte är konstigt eftersom det är det finaste du kan vinna som musiker.

Det jag vill ha sagt med mitt raljerande är att media sluta skriv om Bob Dylan nu. Det var ett misstag av Svenska Akademin att ge honom detta pris, ni är inte så checka som ni försöker framställa er, vi delar ut det här priset, vi glömmer att det har hänt och vi går vidare. Nästa år vill jag se någon författare vinna, som skrivit en riktigt svår bok som kan uppfattas obegriplig för den stora massan att läsa. Gör inte Nobelpriset i litteratur till något folkligt.