Samekulturen ett populärt tema i böcker och film

Samekulturen
by Lasse/ on 09 Jun 2017

Samekulturen ett populärt tema i böcker och film

Ett tema och en kultur som blir mer och mer uppmärksammad i media idag är vår egen svenska Samekultur. En uppmärksammad författare som skriver om Lappland och renpolisen är Oliver Truc. Oliver är en fransk författare och journalist som skriver spänningsromaner som utspelar sig i de natursköna norra delarna av vårt avlånga land, Sapmi som Samernas land kallas. Debutromanen heter Fyrtio dagar utan skugga. I detta kriminaldrama får vi följa renpoliserna Klemet Nango och Nina Hansen. En renägare har blivit brutalt mördad och har hittats med båda öronen avskurna. Detta är symboliskt – tjuvjägare brukar skära av öronen på renarna, för att göra det nästan omöjligt att spåra ägaren till renen. Boken är otroligt spännande redan från sida ett och man blir intresserad och vill verkligen veta mer om vår anrika Samekultur. Intresset för vår ursprungsbefolkning ökar och blir mer uppmärksammad genom bl.a. genom att vi får följa renpolisens jakt på mördare i det ensliga Lappland.

Intresset väcktes även ytterligare då TV satsade på ett spännande kriminaldrama som utspelar sig i Lappland. TV-serien utspelare sig i ett otroligt vackert landskap, som får en att tappa andan. Serien är mycket spännande och det sker flera rituella mord, som gör de utredande poliserna förbryllade. Denna serie går även den i mystikens tecken, vilket leder åklagaren och den franska polisen tillbaka till de gamla samiska traditionerna.

Även om kulturen uppmärksammas i populärmedia och kryddas med spännande mordutredningar, så fyller den även sitt syfte i att lyfta fram Samekulturen. Man blir helt klart intresserad av att ta reda på mer om vår lite glömda kultur. Samekulturen är en sann svensk kulturskatt och det är intressant att ta reda på mer om detta arv.. Det var faktiskt inte så många år sedan som detta folk behandlades väldigt annorlunda och hade t.ex. inte samma möjligheter att söka vidareutbildning efter grundskolan.