Flying Colors: Flying Colors 2012

Kategorier: Tidningar
179 SEK
Mer Info!

Flying Colors består av Mike Portnoy (trummor, sång), Dave LaRue (bas), Neal Morse (keyboards, sång) Casey McPherson (sång, gitarr) samt Steve Morse (gitarr). “Albumet blandar influenser och stilar från samtliga medlemmar” säger Portnoy. “Och summan av delarna har blivit något alldeles eget.” Idén med Flying Colors var enkel; att samla en grupp begåvade musiker och en popsångare för att skapa ny musik med gamla metoder. Nytt och gammalt, annorlunda men klassiskt innehåller inspelningarna en mängd genrer och stilar med toner och nyanser som uppstått ur den kreativa processen i skapandet av ett nytt band och som gett upphov till något helt originellt. Den som kläckte idén redan 2008 var den exekutive producenten Bill Evans i ett samtal med den renommerade musikern och producenten Peter Collins som blev stormförtjust över möjligheterna av ett samarbete och kontaktade musikerna med planerna om en gemensam platta. Steve Morse och Dave LaRue har utvecklat en närmast telepatisk kommunikation sedan de spelade tillsammans i Dixie Dregs. Steve Morse har ju sedan 1995 fortsatt som gitarrist i Deep Purple medan LaRues musikaliska talang kommit till användning med bland andra Joe Satriani, John Petrucci, Jordan Rudess, Steve Vai samt nyss nämnde Portnoy. Multi-instrumentalisten, kompositören och sångaren Neal Morse tillhör förgrundsgestalterna inom den progressiva rocken som grundaren av Spock’s Beard, soloartist och bidrag till supergruppen Transatlantic. Mike Portnoy är en av världens mest populära och respekterade trummisar inom såväl rock som metal och är samtidigt en kompetent låtskrivare och producent. Han har belönats med en rad utmärkelser som tidningen Revolvers Golden God som bästa trummis och Drum Magazines pris som “årets trummis”. Han gjorde sig ett namn som ledare, trummis, producent och låtskrivare för metal/prog ångvälten Dream Theatre. Han slutade i gruppen 2010 samma år som han framgångsrikt jobbade med Avenged Sevenfolds topplisteetta Nightmare. Flying Colors (från vänster till höger): David LaRue (bas), Neil Morse (keyboards, sång), Steve Morse (gitarr), Casey McPherson (sång, gitarr) och Mike Portnoy (trummor, sång). Foto: (c) Joey Pippin. Det var Portnoy som föreslog Alpha Revs inlevelsefulla sångare Casey McPherson till Flying Colors. McPerson vars Hollywood/Disney album New Morning gick rakt in på topp 5 på två av Billboards listor samtidigt och som med singeln med samma namn fick en stor radio hit i USA. Flying Colors skrev, spelade in och mixade hela sin debutplatta på nio dagar i början av 2011. “Det var verkligen en upplevelse” minns Dave LaRue. “Bandet jobbade verkligen snabbt med massor av idéer och förslag som konstant flög kors och tvärs genom luften. Låtsektioner skrevs, arrades, arrades om tills de funkade eller ratades. Bara att hänga med var en utmaning!” Resultatet är ett album fyllt av experimentlusta i en intrikat väv av folk, prog, pop och metal: Flying Colors!