Yngling på guld : Roman om ett brott, Ljudbok

Kategorier: Romaner
Brand: Bonnier Audio
91.35 SEK

Fräck konstkupp mot Nationalmuseum - stort pådrag i natt efter beväpnade rånare. En tavelkupp vars brutalitet och fräckhet saknar motstycke i svensk kriminalhistoria. Dagstidningarnas förstasidor 23 december år 2000. Vad hade hänt? En mycket liten tavla som i fyrtiofyra år hängt ganska obemärkt på en vägg i den holländska 1600-talssamlingen på Nationalmuseum hade blixtsnabbt klipps ner med avbitartång av en beväpnad svartklädd man och förts bort.Vad var det för tavla? Ett ovärderligt självporträtt av Rembrandt Harmenzoon van Rijn, framställt i Leiden 1630. Utfört med finslipad kopparplåt som grund, täckt med bladguld och bemålat. Ett konsttekniskt genombrott. Tavlans tillkomst och vandring genom historien och runt i Europa är i sig ett äventyr med olika ägare och placeringar innan den till sist kommer till Nationalmuseum. För att en dag bli stulen. En kvalificerad spaningsprocess i samarbete med FBI ledde så småningom till domar för grovt rån och häleri - och en spektakulär upplösning.Yngling på guld är en faktabaserad roman uppbyggd i tre delar: brottet, historien och efterspelet.