Bibliotekarien tipsar, fördelar med att spela brädspel

Spel
by Lasse/ on 18 Aug 2023

Bibliotekarien tipsar, fördelar med att spela brädspel

Tidigare var det väldigt vanligt att man spelade olika typer av sällskapsspel när man umgicks. Det är dock något som har försvunnit mer och mer då många sitter vid telefonen eller andra skärmar. Dock så finns det väldigt många fördelar med att spela brädspel. I denna artikel pratar bibliotekarien Inger mer om detta.

Skapar ett lugn i rummet

Det har länge pågått en diskussion om att unga och vuxna sitter alldeles för mycket vid skärmar. Genom att spela brädspel får man ett litet avbrott i vardagen. Eftersom du i princip alltid spelar med andra människor bjuder det också in till samtal, och att lära känna varandra lite bättre.

En stor fördel med brädspel är att det också är rogivande och skapar ett lugn i rummet. Det kan vara ett sätt att varva ner efter en stressig vecka.

Enkla eller komplicerade spel

Det finns fortfarande ett stort utbud av spel där gamla favoriter blandas med nya spel. Därför kan du välja ett spel som passar dig. Vissa föredrar enkla spel som går snabbt att spela, andra vill ha lite mer komplicerade spel där man verkligen får tänka ut sin strategi. Risk är ett väldigt bra exempel på ett sådant spel.

Ytterligare en fördel med att spela spel är att du kan få en massa nya kunskaper. Det finns nämligen många spel som fokuserar på allmänbildning. Ett exempel är Trivial Pursuit där du och dina motståndare tävlar i frågesport. Ett ytterligare tips är På Spåret där ni tävlar i flera moment som känns igen från TV.

Du håller hjärnan aktiv

Genom att spela brädspel håller du även din hjärna aktiv, vilket alltid är viktigt. När du spelar spel måste du hela tiden fundera på hur du ska vinna över dina motståndare och vad som ska bli ditt nästa drag. Sällskapsspel är alltså väldigt mentalt stimulerande och passar för alla åldrar. Eftersom det finns så många olika sällskapsspel kan du själv anpassa svårighetsgraden till en nivå som passar dig.

Förbättra ditt fokus och din koncentrationsförmåga

Något som brädspel också hjälper till med är att upprätta fokus och koncentration. Det beror på att du hela tiden måste tänka framåt. Du behöver även hålla koll på dina motståndare och försöka lista ut hur de tänker. Många spel handlar lika mycket om att läsa motståndarna som att göra egna drag.

Lär dig nya saker

Att spela brädspel inkluderar även färdigheter som är utvecklade intellektuellt. Du kan bland annat utveckla ditt minne, problemlösning och att tänka kreativt. När du spelar ett brädspel så använder du hela din hjärnkapacitet och du stärker nervbanorna i din hjärna. Det är något som du kan ha med dig i livet och dra nytta av på många olika sätt.

Avslutande tankar

Det finns alltså oändligt med fördelar med att spela brädspel. Vi hoppas att detta har övertygat dig att börja spela lite mer brädspel. Du kan bjuda in några kompisar eller familjemedlemmar och ha en rolig spelkväll. Alla kan välja var sitt spel och ta med något gott att äta och dricka.